Sporządzenie czynności notarialnej powinno zostać poprzedzone uprzednim kontaktem z notariuszem lub pracownikami Kancelarii. Pozwoli to ustalić zakres czynności, które mają być wykonane oraz rodzaj dokumentów, jakie należy przedłożyć w Kancelarii przed dokonaniem określonej czynności.
Wszelkie dokumenty, potrzebne do sporządzenia czynności notarialnej, powinny być dostarczone do Notariusza wcześniej przed umówionym terminem jej dokonania. Ich szczegółowa analiza pozwoli na sprawne i bezpieczne sporządzenie czynności.
Dokumenty powinny być złożone w oryginale. Notariusz sprawdzi ich prawidłowość oraz oceni, czy stanowią wystarczającą podstawę do sporządzenia czynności, by zgodnie z treścią art. 80 ustawy Prawo o notariacie czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron czynności notarialnej. Staranne przygotowanie przy zachowaniu przedstawionych zasad daje gwarancję, że planowana czynność będzie spełniała oczekiwania Klientów.
Do wszystkich umów, w tym umów przenoszących własność niezbędne są, poza danymi osobowymi, również następujące dokumenty:
NIERUCHOMOŚĆ ZABUDOWANA, NIERUCHOMOŚĆ NIEZABUDOWANA,DZIAŁKA BUDOWLANA – ROLA:
Ø dokument wskazujący na podstawę nabycia (np. akt notarialny, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku w przypadku nabycia prawa w drodze dziedziczenia)
Ø aktualny odpis z księgi wieczystej
Ø wypis z rejestru gruntów
Ø zaświadczenie o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
Ø jeżeli występują zmiany gruntowe to dodatkowo wyciąg z wykazu zmian gruntowych
LOKAL STANOWIĄCY ODRĘBNĄ NIERUCHOMOŚĆ:
Ø dokument wskazujący na podstawę nabycia (np. akt notarialny,prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku w przypadku nabycia prawa w drodze dziedziczenia)
Ø aktualny odpis z księgi wieczystej,
Ø wypis z rejestru gruntów i lokali
LOKAL SPÓŁDZIELCZY:
Ø zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu
Ø aktualny odpis z księgi wieczystej (o ile dla spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu została założona księga wieczysta)
W przypadku obciążenia nieruchomości hipoteką:
Ø umowa kredytowa,
Ø oświadczenie banku,
Ø zaświadczenie kredytobiorców o ustanowieniu hipoteki bądź hipotek
Jeżeli nieruchomość nabyta została w drodze dziedziczenia:
Ø prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia
Ø zaświadczenie z Urzędu Skarbowego wskazujące, że podatek od spadku po zmarłym nie wystąpił bądź został uiszczony
AKT POŚWIADCZENIA DZIEDZICZENIA (zastępujący sądowe stwierdzenie nabycia spadku)
· akt zgonu spadkodawcy
· akty urodzenia spadkobierców, którzy nie wstępowali w związki małżeńskie
· akty małżeństwa pozostałych spadkobierców
· testament spadkodawcy (o ile był sporządzony)
· numer PESEL spadkodawcy (może być unieważniony dowód osobisty zmarłego)
UMOWY MAJĄTKOWE MAŁŻEŃSKIE (np. intercyza)
· odpis skrócony aktu małżeństwa.